2014-04-02 11:30Pressmeddelande

GodEl branschbäst på hållbarhet men elbranschen tappar position

null

GodEl är branschbäst för fjärde året i rad i konsumentundersökningen Sustainable Brand Index där 9000 svenskar har svarat på vilka varumärken de ser som mest hållbara. Elbranschen totalt halkar ner till en sämre position, samtidigt som varumärken inom livsmedel stiger på rankingen.

Undersökningen grundar sig på FN:s 10 kriterier för Global Compact och mäter hur konsumenter uppfattar företags ansvar inom miljö och mänskliga rättigheter. GodEl vinner i elbranschen och kommer på sjunde plats totalt i tävlan mot 242 varumärken i 17 branscher.

-  Vår drivkraft är att ta både socialt- och miljömässigt ansvar för vår omvärld. Det är vare sig en strategi eller ett marknadsföringsknep, vi gör det för att vi tror på att även företag behövs för att göra världen till en bättre plats. Vårt syfte är en del av vår identitet och är integrerat med vårt varumärke, en viktig faktor till varför vi hamnar i topp i år igen, säger Marie Dahllöf, VD på GodEl.

Elbranschen halkar totalt sett ner till en sämre position än tidigare år.

-  Den huvudsakliga anledningen till elbolagens tapp i årets Sustainable Brand Index är att andra branscher, framförallt livsmedel och retail, har gått starkt framåt till följd av ökat fokus på hälsa och kvalitet. Detta är en utveckling som inte alls gynnar elbolagen på samma sätt, säger Erik Hedén, VD på Sustainable Brand Insight.


Se undersökningen i sin helhet:

http://www.mynewsdesk.com/se/sustainablebrandinsight/documents/sustainable-brand-index-2014-officiell-rapport-34561

Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 26,9 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.


Kontaktpersoner

 Björn Björnson
EL-EXPERT
Björn Björnson