2012-03-19 18:15Pressmeddelande

GodEl bäst i branschen på hållbarhet enligt konsumenterna

null

Även i år tar GodEl hem elbranschens förstaplats i undersökningen Sustainable Brands där Sveriges mest hållbara varumärken koras. Totalt bland de 200 företagen hamnar GodEl på sjätte plats, vilket är en ökning med 13 placeringar jämfört med föregående år.

-       Vi är fantastisk stolta över den här utmärkelsen och ser den som en sporre att arbeta ännu hårdare för att nå vårt visionsmål att dela ut 100 miljoner till välgörenhet. Förbättringen från förra året tyder på att vi är på rätt väg och att långsiktighet och ansvartagande blir allt viktigare när konsumenten väljer, säger Marie Dahllöf, VD på GodEl.

Sustainable Brands är Sveriges största och mest omfattande varumärkesundersökning på området hållbarhet. Definitionen på hållbarhet som undersökningen baseras på är FN:s 10 principer om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, motverkan av korruption och miljöansvar. 8 015 svenska konsumenter intervjuades om hållbarhet i sin konsumtion och hur de ser på de 200 största företagen i Sverige.

-       Alla medarbetare på GodEl har ett stort engagemang för det vi gör och en stark vilja att göra skillnad för vårt samhälle, både lokalt och globalt. Vi finns till för att göra gott och det tror jag är anledningen bakom den uppskattning vi får, avslutar Marie Dahllöf, VD på GodEl.

Kontaktuppgifter

GodEl

Marie Dahllöf

VD, GodEl

0701-115500

marie.dahllof@goodcause.se

Sustainable Brands

Erik Hedén

Analyschef, IDG Sverige

0708-651397

erik.heden@idg.se

Om GodEl

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 95 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till välgörande ändamål. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 13,7 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.


Kontaktpersoner

 Björn Björnson
EL-EXPERT
Björn Björnson