2022-01-17 10:40Pressmeddelande

GodEl ansluter sig till 100% förnybart

AnnaQuarnstrom, Hållbarhetsutvecklare på GodElAnnaQuarnstrom, Hållbarhetsutvecklare på GodEl

Elhandelsbolaget GodEl går in som ny medlem i 100% förnybart. Bolaget är känt för att endast sälja förnybar el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval samt för att de låter all vinst gå till aktörer som kämpar för en hållbar framtid.

– Att möta klimatkrisen handlar om att skapa ett hållbart energisystem som genomsyrar samhällets alla delar. Vi har alla samma mål och det snabbaste sättet att nå dit är att jobba tillsammans – därför är det klockrent för oss att kliva in i 100% förnybart, säger Anna Quarnström, hållbarhetsutvecklare på GodEl.

100% förnybart samlar aktörer inom både näringslivet och frillig sektör med det gemensamma målet att driva på omställningen av det svenska energisystemet.

– I en tid där allt fler krafter behövs för att stå upp för potentialen i det förnybara är vi väldigt glada att GodEl valt att bli en del av oss. Tillsammans blir vi starkare och kan med kraft driva på för den snabba omställning som klimatet kräver. Vi ser mycket fram emot samarbetet, säger Linda Burenius, ordförande i 100% förnybart.

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 54 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.