2022-11-28 07:00Pressmeddelande

Giving Tuesday 29 nov: Så ger du pengar till välgörenhet – gratis!

Giving Tuesday tisdag 29 november:

Så ger du pengar till välgörenhet – gratis!

Utpumpad av sms och kom-och-köp-budskap under Black Week? Känn lugnet och eftertanken med Giving Tuesday, givandets och medmänsklighetens dag. Du kan bidra, även om du saknar tid eller pengar. Vi har listat tre lätta och snabba sätt att bidra gratis. Och du kan göra allt från soffan.

1. Byt elavtal till elhandelsbolaget GodEl som ger all vinst till välgörenhet. Elen är bland den billigaste på marknaden och märkt Bra Miljöval. Sedan 2005 har vinsten på över 62 miljoner kronor gått till Barncancerfonden, Hand in Hand, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Systerbolagen GodFond och GodDryck har samma upplägg. GodEl – schysst för plånbok och planet.
  2. Mjuk ädelost och majonnäs hör julen till! Då är det bra att känna till att Kavli alltid delar ut hela sitt överskott till välgörande ändamål. De senaste åren har Kavli delat ut cirka 100 miljoner kronor per år. Varje gång du köper en produkt från Kavli är du med och gör skillnad. Kavlifonden - Kavli Sverige

3. Appen GoKind visar hållbara och schyssta val inom olika kategorier. Om man byter till bra val belönas man med pengar som en bonus. Gokind - Fair choices deserve fair rewards

GodEl är Sveriges nionde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. All el är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har blivit utsedda till branschens mest hållbara varumärke enligt SBI elva år i rad och vi är även Sveriges mest rekommenderade elbolag enligt Sifo. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 62 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Ellen Jurell
Ellen Jurell