2011-05-16 08:32Pressmeddelande

Fler "God"-bolag ska startas

I slutet av månaden kommer mer pengar att ha skänkts från GodEl än vad som satsats på företaget. Uppföljaren GodFond blev lönsamt redan under sitt första verksamhetsår. Drömmen om att det i slutändan skall bli många bolag i olika branscher lever vidare och nu skapas ett utvecklingsbolag, GoodCause Ideas, där Peter Roland som varit VD på GodEl de senaste åren tar rollen som VD.

I samband med GoodCause TACK-dag den 22 maj kommer Stiftelsen GoodCause, som äger GodEl och GodFond, dela ut 4,5 mkr till sina välgörenhetspartners. I slutet av månaden kommer därmed stiftelsen, vars syfte är att starta och driva bolag som skänker hela sina avkastningar till välgörenhet, ha donerat 14,4 mkr redan under de första sex åren. För GodEl innebär det bl.a. att man redan hunnit dela ut mer pengar än vad som satsats i bolaget.

Stiftelsens ambition är att ytterligare bolag skall läggas till konceptet och samtidigt ständigt se om befintliga bolag kan förmås växa ytterligare. I syfte att kunna driva denna utveckling har ett nytt bolag, GoodCause Ideas AB, bildats.

-          Vi är glada över vad som åstadkommits under de första sex åren och har fått blodad tand att bygga vidare. GoodCause Ideas blir nu vårt växthus för nya idéer, kommenterar Stefan Krook, initiativtagare och ordförande i Stiftelsen.

För att finansiera GoodCause Ideas har Karl-Johan Persson och Stefan Krook åtagit sig att skänka ytterligare pengar till stiftelsen.

Peter Roland, som varit VD på GodEl de sista åren blir VD i GoodCause Ideas.

-          Jag brinner för GodEl och jag brinner för drömmen om GoodCause. Jag är fantastiskt glad över förtroendet att få ta denna nyckelroll i den fortsatta utvecklingen för GoodCause, säger Peter Roland, tillträdande VD GoodCause Ideas.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Stefan Krook, Ordförande Stiftelsen GoodCause, 0701-11 12 13, stefan.krook@goodcause.se

Peter Roland, Tillträdande VD GoodCause Ideas, 0736-17 16 10, peter.roland@goodcause.se

Om GoodCause

Stiftelsen GoodCause bildades 2005 med syftet att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Än så länge finns de båda helägda bolagen GodEl och GodFond. Den 22 maj kommer 14,4 mkr ha delats ut till välgörenhet genom satsningen. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: Hand in Hand, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.