2013-12-16 08:00Pressmeddelande

Elbranschen behöver aktiva kunder

Elbranschen har under lång tid dragits med bristande förtroende och en stor andel missnöjda kunder. Det ligger i hela branschens intresse att vi har aktiva och välinformerade kunder, säger Marie Dahllöf, VD på GodEl.

SKIs undersökning visar att det finns en stark koppling mellan ett aktivt val och kundnöjdhet.

En faktor bakom den positiva utvecklingen är troligtvis att andelen som har de dyraste och sämsta avtalen, dvs. avtal med tillsvidarepris, minskar stadigt och att andelen som byter elleverantör genom ett aktivt val har ökat, säger Marie Dahllöf.

Mätningen visar att en relativt stor andel är kvar hos elbolag som man inte är nöjd med. Det är kunderna hos de tre största aktörerna på marknaden som har minst nöjda kunder. 

Konsumenterna är över lag mest missnöjda med de största elbolagen. GodEls bedömning är att mindre bolag som inte har dyra tillsvidarepriser kommer att fortsätta ta kunder från de stora jättarna, säger Marie Dahllöf.

GodEl placerar sig på fjärde plats totalt sett i branschen och ökar i kundnöjdhet för sjätte året i rad. 


Mer information

Mätningen presenteras i sin helhet av Svensk Kvalitetsindex: http://www.kvalitetsindex.se/
Emmy Tollin, Informationsansvarig GodEl, 073 – 55 313 65 eller emmy.tollin@goodcause.se



Om GodEl

GodEl är en elleverantör som delar ut hela avkastningen till ideella organisationer. Kunderna väljer var utdelningen ska gå och idag är följande organisationer partners: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl och systerbolaget GodFond är helägda av Stiftelsen GoodCause vars syfte är att göra gott genom att starta och driva bolag som delar ut avkastningen till ideella organisationer. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 26,9 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.


Kontaktpersoner

 Björn Björnson
EL-EXPERT
Björn Björnson