2005-07-19 09:59Pressmeddelande

AKTIVA KONSUMENTER KAN STÖDJA BARN

Rädda Barnen inleder ett samarbete med det nya elbolaget GodEl som drivs i syfte att generera pengar till välgörande ändamål. Genom gåvor från några av landets främsta entreprenörer till en stiftelse har det säkerställts att all framtida avkastning kan gå till välgörande ändamål. Rädda Barnens samarbete med GodEl innebär att Rädda Barnen blir en av de organisationer som kommer att få del av framtida avkastning samt att Rädda Barnen på olika sätt kommer att stötta GodEl satsningen.

– Jag blev nyfiken och glad när jag först hörde talas om GodEl i början av året. Det är en satsning som representerar en ny genre av företagande med andra värderingar, som jag tror vi kommer att få se mycket mer av under kommande år, säger Charlotte Petri Gornitzka generalsekreterare på Rädda Barnen.

– Rädda Barnens vill vara det självklara och bästa valet för organisationer som vill stötta barn i utsatta situationer i Sverige och runt om i världen och om GodEl och liknande satsningar långsiktigt kan bli en viktig bidragskälla för oss så är det en utveckling vi gärna stödjer, även i ett tidigt skede, avslutar Charlotte Petri Gornitzka.

GodEl kommer att kunna låta sina kunder välja Rädda Barnen som den organisation till vilken deras del av framtida avkastning från stiftelsen skall gå. Rädda Barnen kommer också utan kostnad kunna informera om sin verksamhet till kunder hos GodEl med Rädda Barnen som sitt val i samband med GodEls fakturering. GodEl kommer att ge viss ersättning för kunder som rekryteras genom Rädda Barnen.

- Vi är oerhört glada att få inleda ett samarbete med Rädda Barnen som otvetydigt är en av de främsta organisationerna som arbetar för barn. Trots att vi erbjuder lägre priser än vad huvudparten av alla svenskar har idag så är det en utmaning att försöka få folk att anmäla sig. Rädda Barnens stöd att förmedla budskapet att man bara genom en enkel anmälan både kan spara pengar själv och stötta en god sak är en viktig komponent i detta arbete, kommenterar Stefan Krook grundare och vd i GodEl.

För mer information vänligen kontakta
Kai Sundström, kommunikationschef Rädda Barnen, 0708 - 70 63 00.
www.rb.se
Stefan Krook, grundare och VD, 0701 11 12 13, stefan.krook@godel.se
www.godel.se

GodEl är ett nytt elbolag som bildats för att ge bra pris till kunderna och skänka hela sin avkastning till välgörande ändamål. Initiativet till GodEl togs av vd Stefan Krook, entreprenör som tidigare bland annat grundat teleoperatören Glocalnet. GodEl är helägt av stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer, som t ex Rädda Barnen, Stockholms Stadsmission och SOS-Barnbyar. GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Robert af Jochnick, Stefan Krook och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.

Om Rädda Barnen
Rädda Barnen är en av de ledande medlemmarna inom The International Save the Children Alliance, som verkar i över 100 länder. Rädda Barnen kämpar för barns rättigheter genom att väcka opinion och att stödja barn i utsatta situationen.