2014-04-25 07:30Pressmeddelande

4 av 5 elbolag tappar i anseende

4 av 5 elbolag tappar i anseende

TNS Sifos senaste Anseende-mätning täcker in 5 elbolag, och tendensen är negativ för alla utom GodEl som står stabilt sedan förra mätningen 2013. I undersökningen tillfrågades 3461 svenskar som sammanlagt gjorde 14 824 utvärderingar av de sammanlagt 39 berörda företagen i 5 olika branscher.

Det känns bra att vi har fortsatt gott anseende hos konsumenterna även i år. Det visar att vi lyckas leverera våra kärnvärden enkelt, ärligt och prisvärt dagligen i vårt utförande, säger Marie Dahllöf, vd för GodEl.

Joakim Norin, affärsområdeschef på TNS Sifo, ser liknande mönster i andra mätningar, t ex den kvartalsvisa Energibarometern:

De största bolagen har generellt sett ett betydligt lägre anseende än mindre och nischade bolag. GodEl har hittat en attraktiv vinkel på elhandeln genom sitt välgörenhetstema, vilket får positiva effekter på anseendet som helhet.

Grunden till ett starkt anseende är bred kännedom men även andra faktorer som att hålla det man lovar, trovärdighet i media samt att produkten ger bra värde för pengarna spelar in. Elbranschen har ett oförtjänt dåligt rykte totalt sett, och det finns flera tänkbara orsaker enligt Joakim Norin:

Dels är el starkt kopplat till miljöfrågor som får mycket medialt utrymme, och dels har vi i kundernas ögon fortfarande ett oligopol med tre el-jättar, plus en elnätlösning i form av lokala monopol. Kunder har svårt att skilja mellan elnät och elhandel, så monopolkänslan smittar av sig. Vi ser tecken på att branschen håller på att resa sig sakta men säkert, och det är uppstickare som GodEl som ligger i framkant när det gäller anseende.

Marie Dahllöf ser positivt på branschens framtida utveckling: 

Förutsättningarna att förbättra anseendet har varit goda för hela branschen under de senaste två åren då elpriset varit lågt. Därför är det förvånande att de tre stora elbolagen i undersökningen backar. En orsak kan vara att elbranschen har fått mycket kritik i vad gäller tillsvidarepriser och att GodEl är det enda bolaget i undersökningen som inte har några sådana.


Gå till undersökningen

Gå till GodEls undersökning om tillsvidarepriser 


För mer information kontakta Emmy Tollin, Kommunikationschef tel. 073 - 55 313 65, emmy.tollin@goodcause.se



Om GodEl

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 26,9 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.


Om GodEl

Om GodEl Vår mission är att driva på förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. GodEl har utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag sju år i rad av svenska folket i Sustainable Brand Index. Vi är elbolaget som har nöjdast kunder enligt Reco, över 800 kunder har gett oss 4,6/5 i snittbetyg. Hos oss tillämpas inte anvisade elavtal. All vår el är förnybar märkt Bra Miljöval, Sveriges tuffaste miljömärkning på el. GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag vars avkastning går till välgörande ändamål. Sedan starten 2005 har våra kunder genererat 48,5 miljoner kronor till välgörenhet.


Kontaktpersoner

 Björn Björnson
EL-EXPERT
Björn Björnson