2018-09-28 08:00Pressmeddelande

GodEl och Ellevio vänder upp och ner på elmarknaden

null

De som flyttar och inte aktivt väljer ett elbolag får ett anvisningsavtal för el till sin nya bostad. Dessa avtal har inneburit både höga priser och oftast den minst miljövänliga elen. Ett nytt samarbete förändrar detta i grunden. Från och med juni 2019 kommer GodEl att ge alla Ellevios nya kunder med anvisningsavtal marknadens bästa pris på rörligt elavtal, samtidigt som elen är märkt med Bra Miljöval.

GodEl har länge ifrågasatt att konkurrenterna straffat kunder som inte aktivt valt elbolag. Anvisningsavtalen kan nämligen vara upp till 50 procent dyrare än andra elavtal samtidigt som de inte ställer några miljökrav. Nu förändras logiken.

- Det här bevisar att det går att vara lönsam och samtidigt erbjuda riktigt prisvärda anvisningsavtal, vilket är motsatsen till vad våra konkurrenter länge påstått för att försvara den höga prisnivån. Vi uppmanar våra konkurrenter som fortfarande tillämpar dyra och ofta mindre miljövänliga anvisningsavtal att rannsaka sig själva och bestämma om de vill fortsätta dra nytta av sina ovetande kunder eller följa med på resan mot en schysst elmarknad, säger Björn Björnson, elmarknadsexpert på GodEl.

Ellevio har 940 000 kunder i Mellansverige. Av de kunder som flyttar är det mellan 50-60 000 som inte aktivt väljer elavtal, utan får en anvisad elhandlare. Från och med juni nästa år blir det GodEl med ett av marknadens bästa pris på ett rörligt avtal med miljömärkning.

- Det är ren galenskap att utgångsläget har varit dyr el som är dålig för vår planet - äntligen kan vi få ordning på det. GodEl var först i elbranschen med att skänka vinsten till välgörenhet, erbjuda 100 % Bra Miljöval-märkt el och att införa fullmakter som gör det enkelt för konsumenter att byta elleverantör. Att få bort dyra, miljöskadliga anvisningsavtal är ett självklart nästa steg, avslutar Pontus Winberg, vd på GodEl.

En anvisad elhandlare är en elhandlare som kunden får om den inte själv väljer en elhandlare vid flytt, helt enkelt för att det ska finnas el redan från start i den nya bostaden.

Se var de berörda kunderna bor här: https://www.natomraden.se/

För frågor kontakta gärna: Pontus Winberg, vd på GodEl, 070-377 44 13, e-post: pontus.winberg@godel.se

Sedan starten 2005 driver GodEl förändringen till en schysst elmarknad och har utsetts till Sveriges mest hållbara elbolag varje år 2010-2017. Elavtalen är rörliga, elen är alltid stämplad med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval-märkning och kunderna är Sveriges nöjdaste elkunder enligt Reco.se. GodEl ägs av svenska stiftelsen GoodCause, som startar företag och låter vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat över 50 miljoner kronor till ideella organisationer som Läkare utan gränser, Barncancerfonden och Naturskyddsföreningen. Läs mer på godel.se

Om Ellevio

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 940 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 450 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av Tredje AP-fonden, Folksam, Första AP-fonden och OMERS Infrastructure.
Läs mer på ellevio.se